lördag, februari 26, 2022

Veckan som gick - Kriget som kom

Ett krig bryter ut i Europa och #finanstwitter utbrister unisont KÖPLÄGE! En del kommer på att det kan uppfattas som lite okänsligt att prata om bra investeringsmöjligheter som skapats av krig och mänskligt lidande. Vilket får till följd att alla analytikerbrev och tweets startar med i stort sett samma ursäktande ton innan det rent finansiella spörsmålen tar vid. Rätt eller fel? Inte vet jag.

Som förväntat så dök ju börserna runt om i världen när den galna diktatorn Putin invaderade Ukraina. Raset som jag förstått det berodde främst inte på själva (vapen)kriget utan mer på det kommande (sanktions)kriget. Tydligen tyckte inte marknaden att sanktionerna var så hårda och troligtvis inte den galna diktatorn Putin heller för börserna återhämtade mycket av tappet igår.

I sann opportunistisk anda så genomförde även jag några köp  och brände det sista lilla jag hade kvar i kassan.

Axfood
Jag blev lite småsur när ICA köptes ut från börsen. Det kändes som ett tryggt innehav att ha som sakta men säkert levererade år efter år utan att för den sakens skull göra något vidare väsen av sig. Det mest naturliga hade väl antagligen varit att ögonblickligen växla över till Axfood när försäljningslikviden trillade in på kontot?  Nja, jag hade en viss (irrationell?) motvilja. Främst för att jag föredrar att handla på ICA Maxi och tycker att en del Willys är lite sunkiga. Nu slumpade det sig så att Putins galenskap tog tag i min beslutsprocess och knuffade mig mot en trygg hamn. 100 Axfood blev det i ett första trevande försök att bygga en position.

Johnson & Johnson
JNJ har jag köpt vid två tillfällen under veckan. 10 stycken per gång har det blivit. Känns också som ett tryggt innehav även om diverse stämningar alltid tycks ligga över aktien likt en blöt filt. 
 


XACT Norden Högutdelande
Ännu ett trygghetsköp till portföljen. När kriget kommer till Europa så kramar man den där snuttefilten allt hårdare och upprepar mantrat "There's no place like home." och hoppas på att man vaknar upp i en bättre värld. 1500 andelar totalt nu och jag är inte främmande för att öka ytterligare.

Kinnevik B
Så kom då en liten antydan till att jag fortfarande har ett par cojones. 100 nya Kinnevik plockade jag upp under dippen som erbjöds. Let's see if it keeps on dipping. 


Portföljutvecklingen är ingen munter historia denna vecka heller. Värdet tappar 279.041 kronor och faller tillbaka till 17.129.283 kronor. Ett tapp på -1,6% och jag ligger farligt nära att åka ner till division 16 igen. Kan världen bara enas mot den galna diktatorn Putin och örfila honom och hans armé tillbaka till medeltiden så kanske det vänder uppåt igen.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Lite synd att Willys inte kan hålla en mer stabil standard på sina butiker. Inom bilavstånd har jag ett gäng butiker som jag gärna handlar i när jag har vägarna förbi, och de flesta är faktiskt riktigt fräscha. Förutom en som är både sunkig och trång, så till den grad att man nästan tar omvägar för att undvika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del Willys Hemma känns som riktiga bakteriehärdar men vi har en ok stor Willys på bilavstånd. Det får bli den hädanefter. Jag får försöka gå någon avvänjning så att jag inte faller tillbaka in på ICA Maxi.

      Radera
  2. Köpte även jag lite xact högutdelande. Helst hade jag endast ägt etf-er pga deras bredd, men tyvärr är DA i lägsta laget för de flesta utländska, man saknar helt CEFs, BECs, och REITs, i alla fall på Avanza. Sen kanske det är bäst att välja och vraka själv bland dessa, så man inte råkar få med sig något skräp.

    Ja, jag var själv tveksam att skriva på bloggen om kriget, med fokus på vad vi själva gör med börsen i en tid som denna. Men varför inte?

    Är själv tveksam till om Putin lyckas med detta. De har mobiliserat ca 125000 man, och en sjuhelvetes massa materiel. Manskapet är till viss del outbildat och oengagerat och strider för att någon gaphals till brigadchef säger åt dem att göra det. Ukrainarna å sin sida väger många gånger upp i stridsvilja och lokalkännedom i vad de saknar i materiel. Som mest kan de mobilisera ca 1 miljon i rent manskap, inklusive lantvärn och andra paramilitära (men ack så effektiva grupper). De har haft åtta år på sig att befästa sina positioner, och nu trillar det in högteknologiskt materiel från alla håll och kanter. Stadsstrider är en mardröm för ryssarna, och där tappar de helt sin materiella fördel, då stridsvagnar snarare är en börda. Alla de ryska brinnande vrak som pyntar vägarna in till Kiev, lär ju dämpa modet hos vilken rysk soldat som helst. Dessutom rapporterar flera källor om att logistiken håller på att braka samman, en mekaniserad arme utan bränsle och mat är inte speciellt stridseffektiv.

    Gissningsvis trodde Putin att det räckte med att visa upp sin styrka, för att få Ukraina på knän, det var en dyrköpt misstag med tanke på de senaste dagarnas köttkvarn, där ryssarna har förlorat otaligt med materiel och tusentals trupper, för att ha vunnit blygsamt med mark och platser av strategisk betydelse.

    Vi får se vad som händer de kommande dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kommer vara omvärldens sanktioner i kombination med gerillakrig och stora förluster som knäcker ryssen. Omvärlden måste bara göra sitt jobb och vara stenhårda och uthålliga så gör Ukraina resten.

      Jag gissar bara precis som när jag investerar.

      Radera
  3. Jag ökade kraftigt i XACT Norden Högutdelande de dagar den dippade kraftigast. Å naturligtvis de vanliga spridda inköpen där botten gick ur helt och hållet.

    Han är lite obehaglig den där diktatorn med sin egen historieskrivning och desinformation. Donald och han har en del gemensamma personlighetsegenskaper...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns tryggt att öka i XACT Norden Högutdelande i orostider. Vi får se om det dippar mer och om jag har några pengar att handla för. Om båda kriterier uppfylls så kastar jag mig på köpknappen.

      Radera
  4. Ja det blir nog bra på sikt. Behöver bara bygga lite position i aktien.

    SvaraRadera