lördag, februari 05, 2022

Veckan som gick

"Vill du få gud att skratta, berätta om dina planer." 

Förra helgen hade jag storstilade planer om både aktiviteter och förplägnad denna helg. Nu har hustrun insjuknat i vad som kan misstänkas vara Covid19 (test inskickat) och alla planer åkte ut genom fönstret. Nu sitter vi här med varsin nybakt fralla i handen och tittar på OS. Det kunde trots allt varit värre.

Fem transaktioner har det blivit i veckan varav en är uppstädning från förra veckan.

WP Carey - sälj
Som ett riktigt jäkla blåbär så köpte jag i förra veckan 25 WPC på fel konto. Det var nu dags att hantera efterspelet. Krypa till korset och sälja mina nyinköpta aktier. Om sinnet skall vara svagt så måste plånboken vara fet.

Känslodiagram


WP Carey - köp
Trots kontodebaclet så ville jag ju faktiskt ha 25 WPC till. Efter att ha gjort en liten förtjänst på 2,3 USD per aktie så väntade jag nu på ett bra köpläge igen. Ett lika bra som i förra veckan kom inte men jag fick dem några cent billigare än jag sålt dem för. Slutet gott, allting gott.

Kinnevik - sälj
Jag tyckte det var lite nervöst inför Kinneviks rapport som damp ner i torsdags. De högvärderade onoterade innehaven har haft en rejäl motvind i år och eventuella nedskrivningar var inte omöjligt. Jag tog en chansning och sålde av samtliga 500 Kinnevik B för 279,50 kr styck i onsdags. Det visade sig vara lika bra det då aktien i skrivande stund står i 245,50 kr. 

Kinnevik - köp
Efter rapportraset så är nu Kinnevik åter på substansrabatt och jag blev lite sugen på att äga igen. Jag kunde minnas det som om det var igår när jag stolt ägde hela 500 aktier i sagda bolag. Tyvärr tror jag att Kinneviks ras inte är riktigt avklarat så jag vågade bara köpa tillbaka 300 aktier men då för styckpriset 256 kronor. Redan back alltså...

XACT Norden Högutdelande
Ett gubbköp på 200 andelar blev ett bra avslut på börsveckan. Sammanlagt 1200 andelar nu. 

Hastigheten nedåt verkar nu så smått avta. Denna vecka slutade minuset på blott -29.342 kronor vilket knappt är mätbart. Det sammanlagda portföljvärdet är nu 17.725.471 kronor varav 150.000 kronor i kassan.

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Kinnevik har jag bara en gammal bevakningspost kvar i (som inte ens redovisas). Den får jag ta och kolla upp, kommer inte ens ihåg om den har utdelning.

    Krya på Er !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Utdelningspolicyn är relativt ny och ingen ordinarie utdelning utgår längre. Kan nog rasa lite till innan rörelsen är klar.

      Radera
  2. Alla lär väl råka köpa i fel konto, uruselt att ava inte fixat detta o minst föreslå kontot med störst antal i köpets aktieslag...

    Krya på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt hänt. Känner mig som en idiot men det är bara att lära och gå vidare.

      Radera
  3. Fick också Covid för ett par veckor sedan, mycket vältajmat dock då jag blev sjuk två veckor efter tredje vaccinsprutan. En rejäl förkylning med ett märkligt ryggont blev det för mig, absolut överkomligt :-) Hoppas din fru får det lika snällt.

    För övrigt försöker jag mest övertyga hjärnan om att det är bra att börsen är såhär trist, då utdelningarna är på väg in. Går sådär. Fi fasen vilken tråkig start på detta börsår! :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var vältajmat. Vi fick svar nu i helgen och det var negativt, nästan lite besviken. En vanlig förkylning helt enkelt.

      Det är lika bra att ställa in sig på en sur och skakig börs så kanske man blir positivt överraskad om den slutar positivt trots allt.

      Radera