lördag, februari 19, 2022

Veckan som gick

Jag tröttnade lite på det eviga regnandet i Göteborg och packade in familjen i bilen och drog över till Danmark och dejlige Köpenhamn för lite avkopplande strosande på Strøget. Det regnade naturligtvis i Köpenhamn också. 


Crowded House sjunger ju "Everywhere you go, always take the weather with you". Idioter! 

Hmm, vädret känns bekant.

Nåja, miljöombytet gjorde susen trots regnet och med ett antal smørrebröd i magen så lyser solen ändå på en känns det som. Bildligt om än inte bokstavligt. 

Några inköp hann jag med innan färden mot kontinenten påbörjades. 

Investor
Investor har över tid blivit en riktig tjockis i min aktieportfölj med en aktuell vikt på 13,79% av aktieportföljen (exklusive fonder). Trots det så kunde jag inte låta bli att handla 100 aktier till vid måndagens tapp. Sammanlagt äger jag nu 10500 aktier men nu är det stopp, om inte ett bra köpläge kommer då förstås :-)

Gubbköp #1



XACT Norden Högutdelande
Det var inte bara Investor som dippade lite i måndags. Så gjorde även XACT Norden Högutdelande. Att köpa andelar drygt 3 kronor billigare än vid börsstängning förra veckan kanske inte låter så exalterade men det underlättar betydligt för mig psykologiskt att fortsätta trycka på köpknappen. 

Gubbköp #2


Förra veckans plussvecka ser ut att ha varit en anomali för detta år. Denna vecka är vi tillbaka i gammal god 2022-form och noterar ett redigt minus. Det sammanlagda portföljvärdet stannar på 17.408.324 kronor vilket ger ett tapp på -610.421 kronor eller -3,4%. 

Hittills i år så har portföljen tappat drygt 2,4 miljoner.

Trevlig helg!

14 kommentarer:

  1. Mikael Aslan2022-02-19 17:50

    Intressanta köp. Kommer att köpa Investor i veckan som kommer. Köpte själv Diös och SBB D denna vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också fina köp. Diös ägde jag för rätt många år sedan nu. SBB har jag funderat på att gå in i stamaktien men det känns som att jag missat tåget. Nu har den dock kommit ner lite men aktien är fortfarande rätt skakig.

      Radera
  2. Härligt med en spontan getaway och smörrebröd är både fantastiskt gott och inspirerande (speciellt i sällskap av en kall lager)!

    Investor är svår att motstå när den dippar, så även jag har ägnat mig åt en del "gubbköp" sista tiden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en kall lager till är ett måste.

      Jag får lägga en ignore på Investor nu så att jag inte fortsätter köpa fler och fler.

      Radera
  3. "Don´t dream it´s over" var nog en av mina favoritlåtar och jag tycker den håller fortfarande. Men å andra sidan är 80-talet en musikperiod jag fastnat i.

    Köpenhamn flög jag till ibland i tjänsten förr och tillbringade en del tid på flygplatsen. Annars är det ju tågluffarna i början på 1980-talet med Bakkens Tivoli och varma Elefantöl som är de största minnena från Köpenhamn.

    Nu hörde jag på kvällsnyheterna att Sovjetunionen to be ska anfalla på tisdag. Klockslag har jag dock inte hört ännu.

    Men då blir det köpläge i Investor igen. Bland annat. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de mytomspunna elefantölen kommer jag ihåg från ungdomsåren. Nu håller jag mig till de mer beskedliga 4,6% som Danmark har att erbjuda.

      Jag såg också att anfallstiden var satt till tisdag. Då gäller det att hålla i sin lilla kassa och inte köpa upp allt vid första granatsmällen.

      Radera
  4. 13.8% i Investor känns som det kan få lov att räcka ZS. Uppdaterade mina ark igår och statistikarket visade att Investor störst hos mig med och sen ligger resterande innehav på <5% så känner mig hyfsat nöjd med allokeringen även om det naturligtvis alltid finns en del att öka i.

    Köpenhamn i regn var ju synd, allt blir trevligare med lite sol när det gäller utflykter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jäkla lätt att bara fortsätta köpa Investor. Måste skärpa mig nu.

      Radera
  5. Stön. O jag har inga pengar kvar att handla för :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina börjar sina nu också tyvärr.

      Radera
  6. Tänk den som hade haft regn i helgen! Här har det varit snöoväder:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu snöar det här också men nog inget som lägger sig.

      Radera
  7. Hehe, jag älskar verkligen "gubbköp" både som begrepp och de underliggande aktier du köpt. Tror de där köpen kan bli mycket bra på sikt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns tryggt att gubba vidare på något sätt :-)

      Radera