lördag, december 11, 2021

Veckan som gick

Det har varit betydligt mer aktivitet i portföljen jämfört med föregående vecka. Hela fem inköp har hunnits med. I fredags kom även uppgifter om att Demokraterna i USA skrotar planerna på en ny nikotinskatt som skulle drabbat Swedish Match hårt. Det fick aktien att lyfta med dryga sju procent. Mitt innehav på 11.000 aktier höll emot bra i den annars lite småsura fredagsbörsen.

Följande köp gjordes under vecka.

Evolution
Det kändes som att de negativa nyheterna stod på kö för Evolution i förra veckan. Jag blir ofta lite misstänksam när de negativa nyheterna börjar rulla in med precis lagom mellanrum för att successivt pressa ned kursen. Jag blir tyvärr också lite nervös. Hur som haver så fick jag under måndagen kontroll över den darrande underläppen och köpte på mig hela 10(!) stycken Evolution till för reapriset 891 kronor.

Arbor Realty Trust Inc
Jag lyckades inte riktigt träffa månadslägsta men ganska nära när jag köpte in ytterligare 100 stycken Arbor. Sammanlagt innehav är nu 900 och den där tusenmarkören hägrar i fjärran.

Ares Capital Corp
Även i Ares blev det ett inköp på 100 stycken aktier och det sammanlagda innehavet är nu 800 stycken. Ett innehav på 1000 stycken känns inte så avlägset här heller och kanske kan det bli en bra investeringsavslutning.

Brookfield Renewable Corp
Det var verkligen ett tag sedan som jag köpte aktier i något av Brookfield-bolagen senast, men så plötsligt händer det. Trenden är verkligen inte tilltalande för aktien men jag kör en chansning på att det vänder snart. Det är ju en business som känns helt rätt att äga nu. Jag får trösta mig med (nuvarande) direktavkastningen på 3,48% så länge. Efter inköpet av 49 aktier så äger jag nu 170 stycken. Plus 325 Brookfield Renewable Partners. 

Invesco S&P 500 High Div Low Vol UCITS ETF Dis
Jag avslutar börsveckan svulstigt och bombastiskt som sig bör. 250 nya andelar i ovan ETF för blotta 75k och jag äger nu jämna fina 1000 andelar. Med en DA på 3,49% fördelat på kvartalsvisa utdelningar så blir det här ett fint tillskott till kassaflödet.

Trots att den svenska fredagsbörsen var en sådan surpuppa så slutar veckan på plus. Det sammanlagda portföljvärdet är nu 19.128.227 kronor varav 220.000 kronor i kassan. En ökning med 402.533 kronor eller +2,1%.

Det är inte bara utdelningar som faller över mig utan även snön. Jag och min rygg sitter och funderar på att återinvestera en del av utdelningarna i en muta till sonen så att han går ut och skottar.. 

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Nå men där fick jag några nya kandidater att kolla upp. Vad är Ares egentligen ? Brookfield Renewable äger jag inte heller och inte den där ETFen (tror jag nu i all has). Själv ska jag nu oxå masa mig ut och skotta snö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ares är en BDC likt Main Street Capital fast Ares är en bra bit större. Ett rent utdelningscase där kursresan nog inte blir så imponerande. Brookfield Renewable var väldigt populär för 3-4 år sedan men nu har aktien backat ett bra tag trots att branchen borde vara lockande. Långsiktigt tror jag starkt på bolaget.

      Sonen har inte ens vaknat än och inga mutor i världen verkar kunna få upp honom ur sängen. Det får bli till att skotta själv.

      Radera
    2. Jag har uppfostrat min kvinna väl så hon deltar med stor frenesi i snöskottning. Hon är en sån där träningsfantast som tycker om att röra på sig. I det här fallet är det positivt :)

      Nå men OK jag kastar väl in lite pengar i det där då. Ska forska i frågan.

      Radera
  2. Tummen upp för både Ares och Own Rock, de två största BDC-erna i USA. Har ägt BDC-er sedan 2016 och är inte besviken. Stundande högre räntor borde betyda högre inkomster, och möjlighet till extrautdelningar. Ares blev dessutom igår godkänd för superlånet hos Avanza.

    Menar man allvar med en utdelningsportfölj är det nästan dags för kompanistryk om man inte har en del (10-15%) BDC och REIT, konstruktioner med skattelättnader för att dela ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par BDC:er och någon REIT har jag så jag bör klara mig från stryk. Dessutom finns ju ambitionen där och den måste vårdas och uppmuntras.

      Radera