lördag, september 25, 2021

Veckan som gick

Förkylningen har släppt sitt grepp om kran, lungor och hals och jag har kunnat återuppta löpningen. Då är det lätt att ha överseende med att börsveckan slutade på minus för min del. Det närmar sig nu tyvärr båtupptagning vilket ofta skickar ner mitt humör några pinnhål. Det känns ändå som att det varit en bra båtsommar för vår familj och det underlättar att tänka på det vid säsongens slut.

En knapp handfull värdepapper har det handlats med under veckan. Kanske kan man säga att det är en handfull om handen tillhör trädslöjdsläraren?

Peab B
Här verkar jag ha gått emot majoriteten när jag sålde av hela mitt innehav i Peab. Det kan vara inbillning men jag ser köpare av Peab i var och varannan blogg. Nåväl, städar man i portföljen så gör man.

Intrum
Intrum kände sig nog aldrig riktigt hemma i min portfölj. Efter att vi blängt på varandra under ett antal veckosummeringar så beslutade jag ensidigt att det var dags att gå isär. Jag sålde samtliga 200 aktier som jag ägde.

XACT Norden Högutdelande
Tanken var att lassa in städpengarna i XACT Nordrn Högutdelande men måndagen var så ilsket röd att jag bara slängde in en del av pengarna på börsen igen. Jag trodde i min enfald att vi skulle fortsätta söderut under tisdagen och då kunna få mina andelar lite billigare.  Det gjorde vi inte. Jag sitter nu med 375 andelar samt med ett dumsnålt uttryck i ansiktet...

CTEK AB
Jag passade på under veckan att delta i det finansiella lotteriet (IPO). Den här gången var det tilldelningsvinst i CTEK som lockade. Jag tecknade mig för sammanlagt 600 aktier spritt på två olika konton och "vann" 50 aktier på ett av dem. Tanken var hela tiden att vid tilldelning avyttra dem samma dag. Sagt och gjort. 50 aktier inköpta för 69 kronor såldes någon timma senare för 139,33 kronor. En snabb vinst på knappa 102% (exklusive försäljningscourtage) utan någon egentlig arbetsinsats. Försäljningen skedde under ett Teams-möte som ändå höll på att tråka ihjäl mig.

Mina portföljer fortsätter sina kana utför värdemässigt. Det sammanlagda portföljvärdet är i skrivande stund 18.050.639 kronor varav 306.000 i kassan. Veckan slutade således med ett minus på 162.688 kronor eller -0,9%.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt teckna CTEK men glömde bort det. Skämsmössa på det. Men det hade väl troligtvis inte blivit någon lotterivinst ändå. Nu funderar jag på Emilshus. Jag som även godkänner preffar i min portfölj...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har sett att det snackas lite om Emilshus men än så länge inte i närheten av CTEK. Hoppas du får tilldelning om du deltar.

      Radera
  2. Grattis till 50 ctek! Jag hade för lite pengar för att teckna 300-400st så skippade det helt. Sjuka rörelser verkligen, nåt är konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag undrar lite hur prissättningen sker vid populära IPO:er. Sätts priset till "rimlig" värdering trots att man vet att kursen kommer rusa på introduktionsdagen?

      Radera
    2. Jag undrar detsamma, denna rusning på i stort sett allt är skum. Hm, var ett misstag att jag var för girig, hade ju antagligen bara fått max 50 ändå. Att ctek rusade till +115 kr cirka är ju galet.

      Radera