lördag, oktober 24, 2020

Köper upp Creades-pengen

Finns det något roligare än att ha för mycket likvider som man känner att man måste handla upp på börsen? Ja troligen, men se roligt det är det.

Efter att jag sålde av hela mitt innehav i Creades så har jag suttit på en kassa i storleksordningen 260.000 kronor. Det ger en vikt på cirka 1,8% av den totala portföljen. Det har historiskt varit väldigt svårt för mig att sitta på en stor kassa, så även denna gång. Jag har nu framgångsrikt arbetat ner kassan till 140.000 kronor och den kommer troligtvis sjunka ytterligare på måndag när Avanza bjuder på courtaget vid köp av amerikanska aktier. Jag ser inte fram emot gnälldiskussionen på twitter när någon för femtioelfte gången påpekar att det inte är "gratis" då växlingsavgiften tillkommer.

I veckan som gått har jag som sagt handlat lite aktier.

Enbridge

Jag köpte på mig 4 stycken för att jämna till innehavet till jämna och fina 400 stycken. Det är verkligen inte trendigt att äga pipeline-bolag just nu och det lär inte vända heller. De kommer dock behövas ett bra tag till oavsett vad vi tycker om det. Yielden är i skrivande stund 8,21%. Riktigt så bra ser det inte ut för mig då jag ligger 20% back i aktien...

W.P. Carey

Här fick det bli ett lite större inköp för att komma upp till ett jämnt hundratal. Jag drog till med 40 stycken för att komma upp i 300 stycken sammanlagt. W.P. Carey var mitt första amerikanska innehav och känslan är att jag kommer fortsätta äga dem ett bra tag till.

Northwest Healthcare Properties

100 stycken blev det av denna Kanadensiska REIT. NWH är ju obegripligt tråkig och skall nog mer ses som en obligation. Kursmässigt ligger jag +/- 0 men NWH köper man ju inte för den roliga kursresan utan för att få det där trevliga ka-chingljudet varje månad till kollegornas förtret.

Vi får se vad det blir på måndag. Kanske lite Pepsico, AT&T eller något helt nytt innehav. Jag har just nu också en köporder liggandes på fler Millicom. Om vi bara blir av med den här pandemin någon gång så bör Millicom kunna lyfta till forna kursnivåer igen. Gör den det så kliver jag eventuellt av igen,

Trevlig helg på er!

8 kommentarer:

  1. Stabila inköp som skulle få vilken tillväxtinvesterare som helst att sky dig/oss likt vore vi pest OCH kolera. WP Carey är ett bolag jag är nära att ta in, men håller mig ännu på hanen. Detta beror ej på bolaget i sig, utan för att jag måste bli på det klara med hur mycket exponering jag önskar ha mot fastighetssektorn.

    Önskar dig allt gott!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har en tendens att luta lite för tungt mot fastigheter och industri. Å andra sidan gjorde jag likadant under IT-bubblan och det visade sig vare ett lyckokast.

      Radera
    2. Lägg av!! Inga nya innehav. Köp Investor så sover man gott om natten/NLI

      Radera
    3. Du lägger helt klart fram ett bra argument, jag gillar ju att sova gott. Kanske köper jag lite EVO för att visa alla att den toppat!

      Radera
  2. Grattis till en riktigt fin affär i Creades! Det är verkligt nice att få sätta sprätt på kassan :) Fina köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nästa lite osund känsla att få bränna iväg alla pengarna.

      Radera
  3. Hittade din blogg för någon dag sen och har roat mig med att gå bakåt i tiden och läsa de flesta inläggen från 2020. tror jag ska backa tilbaka ännu längre. länge sen jag snatt och fnissade glatt åt inlägg i en blogg. du är ganska rolig :) avsnittet i mars när du spekulerade i varför den positiva auran hade försvunnit från att redovisa portföljvärdet var underbart. för att inte tala om det "nästan oanvända toapappret " . riktigt roligt.

    SvaraRadera