söndag, augusti 04, 2019

Semestern lider mot sitt slut

Jag har förvisso en vecka kvar på semestern men jobbångesten har redan börjat binda en ganska avancerad knop i magen på mig. Det är nog den här känslan som Miljonär innan 30 har beskrivit att han kände de sista semesterdagarna innan han slutade som heltidsarbetare. Jag har under årets sommarsemester tagit det väldigt lugnt och försökt hålla nere planerade aktiviteter till ett minimum. Det gick sådär första veckan då sonen spelar fotboll och laget var med i Gothia Cup. I stort sett alla dagar var planerade och inte mycket utrymme lämnades till återhämtning.

Kanske var det en reaktion på den lite knackiga semesterstarten som gjorde att jag bestämde mig för att plocka ut lite pengar från portföljen för att köpa en båt. Jag tror inte det. Längtan till havet har alltid funnits där och båtuppehållet varade bara en sommar den här gången.

Jag betraktar mig själv helt klart som sparsam när det kommer till vardagliga utgifter. Inga uteluncher under arbetsveckan eller dyra färdmedel till och från jobbet. Inte ens ett litet armbandsur för 250.000 kronor kostar jag på mig (Chansar mest-referens för den observante), men när det kommer till båt verkar jag inte ha några problem att likt en båt som tar in vatten ösa ut pengar i havet.

Det är nog vetskapen att djupt inom mig finns det en liten gubbe med ganska stora spenderarbyxor på sig som gör att jag inte vågar iscensätta #FIRE. Inte ännu i alla fall. Jag får fortsätta att bygga på portföljerna och knopen i magen ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar