måndag, september 02, 2024

Utdelningar och utveckling i augusti (2024)

Sommaren är slut! 

- "O herre giv mig en utdelningssänkning, ett utköp från börsen av mitt favoritbolag! Allsköns plågor du kan komma på men säg bara inte att sommaren är slut!"

Det har blivit dags att åter vandra in i det till synes evighetslånga mörker som höst och vinter för med sig på våra breddgrader. Inte kul alls.

Nåväl, ingen idé att gräva ner sig i vad som varit och vad som oundvikligt kommer att komma. Bättre då att ta tillvara dagen och sedan minnas med värme och med hopp om återupplevelse.

"Det är stunder som man borde ta till vara
Och ha kvar som ett täcke under vinterkalla dar"
-Sven-Ingvars

Utveckling
Augusti hade ju knappt börjat innan det blev ett rejält dropp ner. Trots det så blev utvecklingen för helheten ganska bra. Från augustibotten i min portfölj och fram till nu så har rörelsen medfört att miljonbelopp återtagits. Som synes nedan så är det den lite större portföljen på SEB som tar hem månadens portföljkamp. En del av skulden till att portföljen hos Avanza presterat sämre tänker jag utan omsvep skylla på valutamotvind. Det brukar ju många börsbolag också göra.
 

SEB


Avanza



Utdelningar
Tyvärr blev det bara 13.325,80 kronor netto i utdelning (15.190,01 kronor brutto) i augusti. En ökning mot föregående år med cirka +21%, men i nominella belopp så små att jag inte vill prata om det mer.

Transaktioner
Inte speciellt mycket aktivitet i portföljen nu. Endast fem transaktioner klarades av i augusti. En sälj och fyra köp. Jag gjorde mig av med de sista resterna av 3M genom att sälja avknoppningen Solventum. När det dippade som värst i början av augusti så passade jag på att köpa lite Traction, Valmet, Evolution och Groupe Bruxelles Lambert. Mot slutet av augusti plockade jag även upp några Ogunsen för 30 spänn styck. Kändes lite småjobbigt att köpa $OGUN men frågan är om det kanske inte kan vända för konsultmarknaden snart. Jag är försiktigt optimistisk då jag vet att vi behöver folk på min arbetsplats men där svångremmen fortsatt är relativt hårt dragen.

September är här och med det även ett tilltagande utdelningsregn. Portföljen är i området kring ATH och vanligtvis brukar ju i alla fall senhösten tuffa på bra. Kanske kan jag fira in nyår med ytterligare några toppnoteringar. 

Lycka till alla!

9 kommentarer:

  1. Tack för avrapportering. Jag undrade en del där i början av Augusti varför alla stimmar så mycket kring en redig uppfriskande sättning, men ordade offentligt inte dess mer. Nu är det även för mig tillbaka på nära ATH.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går så fort nuförtiden. Kollar man inte börsen varje dag så kanske man missar ett solklart läge att fylla på. Snart kanske det kan kvitta för dig om du ändå tänkt leva upp alla utdelningar.

      Radera
  2. Augusti var verkligen volatil, hela nedgången är i princip återhämtad även här. Utdelningarna för augusti tappade mot år-1 och summan för låg då vill inte heller prata så mycket mera därkring. Igår hittade jag dock en bokföringsmiss och rättningen var trevlig att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokföringsmissar där rättningen gör att det går åt rätt håll är ju aldrig fel.

      Radera
  3. Låter som en bra månad. Här har portföljen tappat lite i värde pga dollarns försvagning, men inget att deppa över. Utdelningarna fortsätter att rassla in, och idag får vi till och med rejält betalt för solelen då priset ligger mellan 1 och 5 kr/kWh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där elpriset är sjukt orättvist med tank på att vi skall föreställa vara ett land. Den enorma skillnaden i pris kommer bara orsaka osämja mellan landsändar och för inget gott med sig. Spotpris på drygt 14 öre/kwh för mig just nu.

      Bra att utdelningarna ramlar in och lyfter humöret.

      Radera
    2. Bra uttryckt ZS: "vi skall föreställa vara ett land"...
      Elzonerna är sjukt provocerande och totalt förkastliga. Har för mig att VPK velat ha Sverigepriser på elen, är nog ett av VPKs bästa förslag/idé någonsin och självklart borde det vara så.

      Radera
    3. Till och med en blind höna kan hitta ett korn ibland ;-)

      Radera
    4. Då räknar jag dig som en stor höna då du lyckats ett antal gånger!

      Radera