söndag, augusti 04, 2024

Utdelningar och utveckling i juli (2024)

Det har blivit dags att summera juli månads portföljutveckling. Även om det fortfarande är tidigt inne i augusti så känns det spontant som att juli månads sammanställning kommer gå i lite mer positiva tecken än vad augustis dito kommer att göra. Från sista juli till dags datum fjärde augusti så har portföljen tappa drygt 900.000 kronor. Det är ju pengar det med kanske vissa av er tänker? Så är det, men än så länge är det bara monopolpengar då portföljvärdet fluktuerar över tid och inget säljtvång finns. 

Men nu är det ju inte augusti denna sammanställning skall handla om.

Utveckling
Juli visade sig bli en riktigt fin börsmånad för mig. Den här gången är det portföljen hos Avanza som tar hem en knapp seger. Månaden har dessutom inneburit flera nya ATH. Av texten ovan gissar jag att ni kan dra slutsatsen att portföljen inte längre är på ATH... 

SEB


Avanza

Utdelningar
Juli har historiskt varit en lite svajig utdelningsmånad. I år landar resultatet i mellanmjölksterritoriet med sin skörd på 29.461,43 kronor netto (32.962,89 brutto). Jämför jag med samma månad 2023 så är det faktiskt en ökning med hela +81,3%. Ingen dålig löneökning kan jag tycka. På året håller jag något sånär jämna steg med 2023 vilket är såväl glädjande som något överraskande med tanke på vilka utdelningsavbräck portföljen fått utstå sedan 2023.  

Transaktioner
Jag har äntligen börjat få grepp om att bara sitta på händerna och låta portföljen klara sig själv ett tag. Med det sagt så genomförde jag trots allt fyra transaktioner under juli. En sälj och tre köp blev det. 

Efter den relativt kraftiga uppgången för Telia beslutade jag mig för att avyttra hela innehavet. Det blev en +/-0-affär och kanske borde jag behållit ett litet tag till och hoppas på att aktien kommer upp till 35 kronor igen. Jag är dock nöjd med beslutet och jag hoppas verkligen att det är sista gången jag är inne i Telia, men mitt självskadebeteende verkar tyvärr blomma ut lite då och då. 

Likviden som trillade in vid försäljningen återinvesterades i etf:en JGPI, aktiefonden Aktiespararna Global Direktavkastning B och i Duni.

Nu har jag endast en vecka kvar på semestern och jag känner ett litet sting av ångest när jag tänker på att det snart är dags att åter börja lönearbeta och att sommaren närmar sig sitt slut. Vädret i juli har inte varit så där fantastiskt men då och då kommer det några dagar med sol. Vad passar då bättre än att ta termos, grill och andra förnödenheter i famnen för att sedan traska några meter ned till bryggan där båten ligger och väntar. 

En vy över Vargö

En hel del sol och bad har det blivit. Även lite catch and release av krabbor har förekommit. 

Lunch?

Nåväl, dags att knyta ihop säcken för den här sammanställningen och snart tyvärr även semestern. Jag önskar er alla en trevlig avslutning på sommaren!

7 kommentarer:

  1. Vad är väl en sommar utan lite hederligt krabbfiske?
    Hoppas att sista veckan på semestern bjuder på lite fler sådana dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja krabbfiske har jag roat mig med i stort sett hela mitt liv. Skälen till varför jag gillar det har nog förändrats en del. Nu är jag nöjd med att sitta på en sten vid en fin tångruska och låta solen värma min rygg. Napp är av underordnad betydelse.

      Ja hoppas det blir en fin avslutning på sommaren.

      Radera
  2. Låter trevligt med lite hav. Vi har inte varit så mycket vid havet detta år, kanske blir det en tur ner till Karlskrona nästa vecka för att ta en tur med skärgårdsbåtarna. De har tydligen köpt in en eldriven båt, låter spännande att prova. Ja portföljvärdet är bara monopolpengar, men ett allt för stort tapp kan spöka med min kredit, så det vill man helst undvika. Är dock +17% YTD så det är ingen ko på isen än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En eldriven båt låter spännande, borde vara avsevärt mycket tystare att glida fram i.

      Jag har en kreditlina men nyttjar den inte som hävstång utan mer som ett kreditkort där jag omedelbart balanserar kontot när köp har gjorts eller avkastningsskatt har dragits.

      Radera
  3. Sen kommentar här, dagarna flyger iväg... Juli var angenäm, både värdemässigt och utdelningsmässigt och dessutom under pågående semester. 33 tkr brutto var en rejäl juliutdelning, grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag längtar redan till nästa sommar och semester :-)
      Ljuset i tunneln är ju att utdelningarna börjar ta fart igen och att räntesänkningarna nu står på kö under hösten.

      Radera
    2. Instämmer till 100%, längtar även jag men först till första delstoppet, slutet på mars o Stora skördetiden. Hoppas verkligen superundret sätter fart innan mer konkar o fler blir arbetslösa...

      Radera