lördag, oktober 05, 2024

Utdelningar och utveckling i september (2024)

September är slut och det dags att se över diverse siffror och nyckeltal som kan tänkas ramla ur portföljen. Kanske även dags att rannsaka sig själv och de nyckeltal som kan tänkas ramla ur kroppen så här efter semestern. 

Träningen löper på fint med någon form av konditionsträning i stort sett varje dag. Jag har även börjat komplettera med en handfull set push-ups och diverse magövningar. Lite trist kan jag tycka men bålen behöver stärkas upp. Jag har gjort mindre justeringar i kosten då jag försöker få i mig lite mer protein. Som brukligt är det även ett helvitt leverne som gäller så här efter semestern. På ett rutinerat sätt bryter jag invanda rutiner kan man säga.

Den stora snackisen på X just nu verkar vara Montrose (Nordens ledande investmentbank?) och huruvida man erövrat en invite för att få bli kund hos dem eller icke. För mig verkar de mest vara ett gäng med lustiga hattar som kommer in i vår hage för att välja de kunder de finner mest lämpliga. Jag är inte intresserad, jag trivs bra under min korkek. Än så länge i alla fall. Missförstå mig rätt, att det kommer konkurrens är i grunden bra och kommer förhoppningsvis i förlängningen att gynna mig med. 

Utveckling
Det visade sig att september blev relativt mild både till väder och portföljutveckling. Det totala portföljvärdet har fladdrat runt ATH mest hela tiden under september. Jag hade ett nytt mäktigt ATH på gång i början av veckan men då bestämde sig stolpskotten i Iran att det var dags att skjuta ett gäng raketer och ballistiska robotar mot Israel. Marknaden kissade, som sig bör, på sig och handlade ner börsen per omgående. Fred på jorden känns lite banalt att önska sig men likväl så gör jag det. Både mänskligheten och min portfölj hade mått bra av det. 

Denna gång blev det portföljen på Avanza som tog hem etappsegern.
Avanza

SEB

Utdelningar
Utdelningsregnet har börjat tillta igen men jag hoppas på än mer senare i höst. För september blev det 29.785,06 kronor netto (33.575,09 kronor brutto). En försämring mot samma månad föregående år med cirka -8,5%. Aldrig kul med en försämring men det är enligt förväntan då helåret ser ut att komma in något sämre än 2023. 

Transaktioner
Jag har börjat få kläm på det här med att hålla nere transaktionerna i alla fall. Endast två sälj och två köp har gjorts under månaden. Jag har vid två tillfällen skalat av Tele2 för att sedan köpa fler Aker BP för likviderna.

Vi har kommit till denna sammanställnings slut och det är dags för mig att börja förbereda middagen. Schnitzeln med gröna ärtor och klyftpotatis står på menyn.

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Hallå ZS!
    Vad gäller Montrose så är saken som så för mig att jag också är väldigt nöjd med Avanza. Det krävs en hel del om ens en övervägning skall göras. Avanza bör dock jobba på och täppa igen de hål som idag existerar.

    Ooktober ja, en härlig dag i solsken och riktigt varmt i solen. Mörkret som lägger sig allt tidigare på kvällarna är det jobbigaste tycker jag.

    Även jag önskar inget annat än fred, så innerligt trött på alla dessa män, jaja, några kvinnor också, i bestämmandekostymer som fattar än det ena efter det andra "beslutet" som mest skapar problem...

    Har också gjort lite omfördelningar ochvid nästa lön är ännu en stor affär samt en längre period avklarad. Det tickar på undan för undan.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera