måndag, juni 03, 2024

Utdelningar och utveckling i maj (2024)

Den stora händelsen under månaden är varken portföljutveckling eller aktieutdelningar utan att båten äntligen är sjösatt. Det är alltid lite nervöst när personalen i marinan nästan lite nonchalant skickar upp min lilla ögonsten i remmarna som hänger från den gigantiska gaffeltrucken. Allt gick tack och lov bra och under färden mot vattnet passade truckföraren på att berömma hur fint polerad båten var. Min mallighet i denna stund visste knappt några gränser kan jag medge.

Mot kattegatt!

Min oerhört sluga plan att bjuda ut hustrun på restaurang minst en gång per månad (enbart?) för att sedan kunna gå vidare till favoritpuben fortlöper fint. Hon anar ingenting!

Utveckling
Känslan som hängt kvar från slutet av maj är att det varit lite svajigt senaste tiden. Det visar sig dock när jag stänger böckerna för maj att det varit riktigt positivt. Portföljfamiljens storebror på SEB tar hem en solklar utvecklingsseger denna månad. 

Avanza




SEB



Utdelningar
Utdelningarna har trillat in precis som sig bör i maj. Sammanlagt mottog jag 89.727,01 kronor netto (109.841,01 brutto). Tyvärr blev det en rejäl minskning med -20,7% av skörden jämfört med maj 2023. Två mycket stora bidragande faktorer till minskningen är att Peab kraftigt reducerade sin utdelning och att Intrum inte längre finns i väskan (de hade ju ändå inte bidragit i år till utdelningsskörden). YTD ligger jag dock i stort sett på par med 2023 än så länge.  

Köp och sälj
Att hålla nere antal transaktioner går fortfarande bara sådär. Hela 18 köp/sälj blev det under maj vilket är ok men kanske inte något som gör att fröken plockar fram arket med guldstjärnor direkt. 

Jag fick till slut nog av 3M och skickade iväg hela innehavet. För delar av likviden köpte jag lite fler AbbVie. Ett byte som jag förhoppningsvis inte kommer ångra. AbbVie har sannolikt framtiden för sig och inte likt 3M guldtiden bakom sig med allsköns rättsprocesser framför sig. 

Mitt alibiinnehav i Cloetta är helt ute ur portföljen igen. Om jag väljer att bortse från kostnaden för allt godis jag köpt under innehavstiden så blev det en liten vinst på cirka 7% samt 1 krona i utdelning per aktie också. 

Gottegris!

I övrigt så har jag köpt in mig i Duni. Jag har ökat i Vår Energi, Betsson och Traction. Skalat av lite i Nederman har jag också gjort. Den ännu lite tråkigare delen av mig har också investerat lite mer pengar i diverse fonder och etf:er. 

Nu gör vi som Hans Majestät Konungen och vänder blad tycker jag. Vi ses kanske på någon kobbe ute i skärgården om ni har "vägarna" förbi. Lycka till i juni!


13 kommentarer:

  1. Ingen dålig båt. Vi bor några mil från havet men är inga båtmänniskor och jag tycker det är så tråkigt med detta land att man inte kan ha båten i havet året runt. Allt detta elände med vinterförvaring. Har du någon susning om vad båten kostar i drift och underhåll varje år?

    Ja 3M skalade ju av en verksamhet och sänkte utdelningen därefter. Har ägt detta bolag för några år sedan, men såg bara fallande kurvor och en utdelning som någon gång kommer att sänkas. Likt GE kollapsade man väl av sin egna tyngd och brist på tillväxt. Abbvie är jag inte besviken på. De har levererat utdelningar i många år, har ett YOC på runt 7,8% och värdet har ökat ca 130%, även om det brukar fladdra en del. Har skalat av ca 20% och tog hem en vinst för några månader sedan.

    Vår Energi är trevliga, äger både dem och Aker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regel nummer ett vid båtägande är att aldrig räkna på kostnaderna. Du får absolut inte slå ut kostnaden per utnyttjad båttimma för då ligger båten ute på Blocket till försäljning innan du hunnit släppa miniräknaren.

      Många av dessa megakonglomerat verkar dessutom dra på sig rättstvister som pågår i åratal och som ligger som en våt filt över aktiekursen. Nej jag ångrar inte min försäljning.

      Radera
  2. Båt är något jag saknar och skulle vilja ha, ni har en fin skärgård där i GBG. Listigt med restaurangbesöket som leder till puben! Skördesummorna går upp o ner, lite som livet. 3M ligger kvar här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan skärgård hade jag nog inte haft båt. Visst jag bränner rakt ut till havs ibland för att fiska men annars vill jag helst hoppa iland med min termos, grill och kylväska.

      Ja enskilda månader spelar egentligen ingen roll men jag har en gnagande känsla att även på året får jag en liten minskning. Jag får väl räkna på det om tid och ork finns.

      Radera
    2. Förresten, hur tänker du kring isk skatten som ska betalas 2025? Gissar att du har minst 50% i isk, så rejäl summa. Lägger du undan varje månad eller djupa andetag o betalar allt på en gång?

      Radera
    3. Jag har har en buffert för detta som om inget oförutsett händer bör kunna täcka skatten. Riktigt trist straffskatt på oss som är sparsamma men någon måste ju trots allt vara nettoinbetalare.

      Radera
    4. Tack för svaret. Ja detta Sverige slösar med miljarder och låter endast vissa nettoinbetala, inte kul alls...

      Radera
  3. Jag kände faktiskt att ett GRATTIS var på sin plats här! En högtidsstund att fira när ögonstenen gör årets första (enda?) magplask!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan! Ja det är helt underbart när hon mycket värdigt sänks ner i vattnet och du hör ett förnöjt kluckande.

      Radera
  4. Det var faktiskt sammantaget en bra månad Maj även om det inte upplevdes så när det blev baisse på slutet. Båtlivet har inte fått grepp om mig ännu, men vem vet det blir kanske längre fram. Jag har en gammal plasteka ståendes på tomten som jag brukade fara ut å fiska från förr i tiden.

    Även för mig blir det mkt fonder och ETFer numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En plasteka är nästan allt som behövs. Kanske en liten snurra också så man slipper ro ut för att få ro.

      Jag blev genuint överraskad när maj visade ett värdemässigt plus på en bra bit över halvmiljonen. Det har känts lite grinigt men tydligen icke I våra portföljer.

      Radera
  5. En båt, öppet hav och svensk försommar, kan det bli så mycket bättre? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är nog det bästa Sverige har att erbjuda. Det gäller bara att stå ut de övriga årstiderna;-)

      Radera