torsdag, november 02, 2023

Utdelningar och utveckling i oktober

Oktober i Göteborg är vanligtvis ingen höjdare, visst det kunde vara värre. Exempelvis november! För att mjukstarta hösten i Göteborg så bestämde sig hustrun och jag för att göra det med en långhelg i Barcelona(?). 

Där skall staden lig... eller näe, Indien ligga!

Det visade sig vara en alldeles förträfflig idé! Årstiden var helt rätt för ett par frusna skandinaver att besöka Sydeuropa. Att åter få dra på sig kortbyxorna och linneskjortan för att avnjuta enkel förplägnad på en trevlig liten innergård. 

I'm in heaven!

Vi snittade på en bit över 35.000 steg varje dag och det kändes på kvällarna kan jag meddela. Inget som inte en cerveza kunde lindra dock.

Den heliga familjen

Portföljutvecklingen under oktober har inte varit bra. Det känns som att allt gått ner, och det rejält. Denna månads portföljkamp tas åter hem av SEB som med sitt mindre minus visar var... ehh... skåpet skall stå.

SEB


Avanza


I oktober har det märkts att jag tappat, eller gjort mig av med, en del högutdelare. Den största bucklan i utdelningslacken har nog försäljningen av W.P. Carey orsakat, men även STORE Capitals uttåg från portföljen har bidragit stort. Nåväl till syvende och sist lyckades jag skrapa ihop 26.825,33 kronor netto (28.853,52 brutto). En försämring mot föregående år på hela -26,5%. Denna plump i protokollet till trots så knuffar månadsskörden upp min månadspeng till strax norr om 36.000 kronor netto. 

Under månaden har jag tryckt på köpknappen hela 27 gånger och endast fyra gånger på sälj. Det har varit relativt stora sälj, exempelvis har jag helt klivit ur American Water Works. Ett helt nytt innehav i min portfölj är Ework Group och där lyckades jag tajma det rätt så bra. Tyvärr var det endast en mycket liten post jag köpte. 

Ework Group

Jag har även fyllt på i en del ETF:er. Även införskaffat en för mig helt ny, WisdomTree Europe Equity Income, som Petrusko skrev om i ett inlägg. Känns som ett väldigt bekvämt sätt att investera även om prestanda ibland kan lämna en del att önska. 

Novemberbörsen har än så länge börjat mycket bra, hoppas det håller ända fram till nyår.

Trevlig November!

8 kommentarer:

  1. Hallå ZS! Haha, ja hoppas den kör på bra resten av året det kan och bör vi väl göra!

    Mycket aktivitet läser jag med både börs och weekendtrip. Jaså du övergav WPC? Själv är jag lågaktiv och jobbar på med annat än portföljsjusteringar, bra eller dåligt kommer att visa sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Börsen känns ju riktigt lovande nu men det kommer kanske några mer bakslag innan året är slut. Eventuellt köper jag tillbaka WPC nu när kontorsdelen knoppats av, men då en mindre post.

      Radera
  2. Kul med en resa till sydligare breddgrader. Jag håller mig ganska lugn gällande investerandet, portföljen har under veckan återhämtat sig något, även om det är en bit kvar till rekordet för detta år. Enligt den modell jag utgår efter ska vi vid årets slut ligga på 4,4 mille i portföljvärde, nu är det nästan 4,2, vi får väl se vad den där "vintersporten" kan åstadkomma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen på en fin spurt så att det inte blir andra året i rad som slutar på minus för mig.

      Radera
  3. Ligger riktigt tungt i Swedbank Robur Technology. Är väääldigt nöjd med 2023. Än så länge ska väl tilläggas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag verkligen förstå! Riktigt fin avkastning över tid.

      Radera
  4. Men åh! Så härligt med en weekend annorstädes. Ser fantastiskt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var underbart! Jag önskar att jag var där nu. Istället sitter jag på kontoret och cykelkläderna har precis torkat lagom till att jag skall cykla hem i regnet igen :-)

      Radera