lördag, april 10, 2021

Veckan som gick

Vart skall det här sluta tror ni? Jag känner mig ibland som den där grodan i fabeln. Ni vet, den som satt i en kastrull med kallt vatten och tyckte tillvaron var helt ok. Men börjar det inte bli lite varmare nu? Nåväl jag sitter kvar här som jag alltid gjort. Nej men nu är det ju kokhett! Nåja lika bra att sitta kvar liiite till för att se vad som händer. Vips! Så var jag kokt.

Mina portföljer fortsätter tuffa på kraftigt uppåt. Bostadsmarknaden verkar i det närmsta skena uppåt. Svenskens skuldkvot fortsätter också så sakteligen uppåt. Stödmiljarderna forsar ut från statskassan.  Ja ibland känner jag mig som grodan i fabeln...

Jag har fortsatt mycket svårt att köpa på mig fler aktier. Motviljan är inte underbyggd av fakta, nyckeltal och lustiga formler. Nej det är magen och dess känsla som lagt ett lås på kassan. I Cristofer Anderssons bok "Mer börspsykologi" så lyfts faktisk magen fram som en spelare som också har sin plats i beslutsprocessen. Kanske inte som i mitt fall nu när magen är den enda spelaren på planen, men ändå värt att ha i åtanke.

Trots ovan så lyckades jag ta mig förbi låset vid ett tillfälle den gångna veckan.

Prosus NV
I onsdags gick Prosus ut och deklarerade att de skulle minska sitt innehav i Tencent med 2%, vilket motsvarar ungefär 14,7 miljarder USD. Jag tyckte det var en god idé att minska risken lite, det tyckte inte marknaden som handlade ner Prosus cirka -4%. Då släppte magen tillfälligt låset på kassan och jag skyndade mig att köpa på mig 10 aktier. Jag äger nu sammanlagt 110 aktier i Prosus.

Portföljvärdet fortsätter som sagt att öka, likaså gör kassan det också. Det sammanslagna portföljvärdet är nu 16.495.536 kronor varav 286.000 kronor i kassan. Att kassan fortsätter att öka i detta goda börsklimat är inget annat än själadödande. Tankar på hur pengarna i kassan kunde varit med och arbetat far runt i skallen mest hela tiden. Nåväl, vi får se hur länge den här magkänslan kan mota bort andra känslor. Både FOMO och TINA står och stampar i farstun och vill in.

Trevlig helg!

14 kommentarer:

  1. Även om din kassa skulle varit inne och arbetat så skulle 10% arbetsinsats "bara" ge 28kSEK.

    Jag fortsätter med mina inköp, men å andra sidan skulle min procentuella kassa motsvara 5,6MSEK för dig och följaktligen ge 560kSEK vid lika arbetsinsats.

    Fortsätter minska min kassa.

    Allt är relativt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite funderingar på att sätta upp en regel som säger att jag måste handla för minst 20.000 kronor varje vecka oavsett börsklimat. Det kan vara skönt att luta sig mot när känslorna svallar.

      Att ha 5,6 miljoner i kassa skulle nog driva mig till en fullständig låsning och sluta med att jag köpte crypt för rubbet.

      Radera
    2. Ja, bra idé. Jag rullar ju en plan sedan 2 år bakåt i tiden och har drygt 1 år kvar av kontinuerliga investeringar varje vecka. Men jag håller med dig om att det känns nästan olämpligt ibland....

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Håller med i dina fundewringar ZS. Ingen vet dock vart det ska bärka eller sluta. Jag har dock min plan lagd i december att följa och det gör jag - betar av krediten och köper inget. Det kliar då o då i fingrarna att köpa men jag stålsätter mig och hittills har det gått bra. Hela två månadslöner har gått in i spar utanför FIRE (eller innanför om man vill men inte i ISK/KF och syns inte i varken A- eller P-värdena). Planen är att fortsätta på denna inslagna väg då ett eventuellt utträde kanske sker tidigare än planerat och då krävs det i enlighet med filosofin som jag och NLI verkar dela ett kapital att ta av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att beta av krediten nu är nog klokt. Då kan man ju alltid låna upp igen när dippen kommer.

      Frågan är vem som lämnar arbetslivet först, du eller NLI?
      :-)

      Radera
    2. Inte du då ?? Nu skulle du väl snart kunna klämma ut 800.000 Kr i årlig kontantutdelning från dina dryga 16 mille.....

      Radera
    3. Jag har pengarna men inte modet tyvärr. En vacker dag lämnar jag kanske in passerkortet men knappast innan dig.

      Radera
    4. Jag anar att beroende på ålder när FIRE möjligheten blir reell så är det inte så lätt som det verkat under själva resan att bara slänga in passerkortet.

      Radera
  4. Zero: Det vore intressant med ett inlägg kring det "sviktande modet". Vad det kan tänkas bestå i när man trots allt sitter på en portfölj modell XL.

    Pengarna lär väl knappast ta slut ? Nyinvestering via lönearbete är troligtvis en fraktion av totalen ? Kanske är det en osäkerhet kring framtida utgiftsnivåer ?

    Å andra sidan. Ovanstående frågor kanske handlar om mig själv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske skall vi peta ihop ett inlägg om bristande mod och varför det sviktar. Skulle nog vara nyttigt för mig själv att på riktigt analysera det. Bra idé!

      Radera
    2. Det har jag funderat på länge. Men kommer inte framåt i analysen. Jag skjuter exit framför mig, och just nu med ca 15 månader kvar känns det lugnt och skönt. Men, om jag inte lyckats få sparken någon gång kring Lucia i år så kommer ångesten att tillta... :)

      Radera
  5. Nu förstår jag ingenting. Du sitter på 16M, och handlar 10 aktier i taget? En tjugondels promille av portföljen?

    Varför? Ett sånt köp kan ju aldrig göra mätbar skillnad. Och ett tusental köp i den storleksordningen måste summera till ett absurt courtage?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte lätt att förstå. Jag har fått för mig att jag skall bygga lite mer kassa inför en eventuell korrektion. Tyvärr är jag dålig på det och behöver handla lite aktier då och då för att hålla nere de värsta köpdemonerna.

      Historiskt sett så har jag nästan alltid haft obefintlig kassa och köpt nya aktier för alla inkommande medel. Det har funkat hyfsat (för mig).

      Radera