fredag, september 04, 2020

På andra sidan tunneln

Första veckan med åttatimmarsdagar sedan slutet av mars är nu avklarad. Den gav inte mersmak. 

Troligtvis beror det på att det inte direkt är sig likt på kontoret längre. Vi varvar att jobba hemifrån med att vara på kontoret för att inte skapa trängsel. Det innebär att en hel del kollegor inte är där när man själv är där. En del kollegor har dessutom fått gå från företaget. Även en klar majoritet av alla konsulter fick också lämna, vissa av dem har varit där längre än jag. Det känns lite tungt helt enkelt. 

Det var naturligtvis nödvändigt för arbetsgivaren att dramatiskt skära i kostnadsbasen då likviditeten försämrades oerhört snabbt. Det är fullt förståeligt. Problemet vi står inför nu är att flera hundra års erfarenhet gick ut genom dörren på en och samma gång. Jag har fortfarande kontakt med en del av dem som fick gå och samtliga har fått nya jobb eller uppdrag. Chansen att få tillbaka denna specifika expertis och erfarenhet är alltså ganska liten.

Börsen har börjat röra sig allt häftigare de senaste dagarna. Igår strax innan lunch var jag uppe och sniffade på 14 miljoner igen bara för att vid dagens slut åter harva runt i 13,5 miljonersträsket. Allt verkar ha snurrat på bra fram till USA-börserna öppnade. Då verkar många tech-lovers blivit tech-haters helt plötsligt. Jag vet, jag raljerar, det var nog lite vinsthemtagningar. En del minns kanske också slutet på 2018 och vill inte ta en till sväng i den nedförsbacken.

Själv köpte jag lite fler 3M för min månadspeng. Byggde på innehavet från 93 stycken till 100 jämnt. Frågan är om man nu skall försöka bygga ännu lite mer kassa som förberedelse för den eventuella dippen?

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. "Det är annorlunda nu". Detta kan alltid diskuteras, men är det någonstans där det verkligen är annorlunda NU är det just på och i jobbet. När kommer det att bli "normalt"? Kommer det ens att återgå till en "normalitet"?

    Svårt, men något jag tror kommer fortsätta likt tidigare är 3M. Vilka agilitet de har visat under denna kris!

    Trevlig helg!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. In 3M we trust!

      Det är den normaliteten vi får klamra oss fast vid.

      Radera
  2. Ja, egentligen är 8h lite mycket, i perioder inga problem men att varje mån-fre hålla dessa 8h känns sådär.

    Ja du ZS, kassa eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arbeta 8 timmar ensam hemma eller på ett öde kontor känns lite tärande på psyket helt klart.

      Radera