söndag, juli 31, 2022

Veckan som gick

Nästa vecka påbörjar jag min sjätte och sista semestervecka för den här sommaren. Känns lite sådär att semestern är på väg att rinna mig ur händerna då jag trivs ganska bra med att vara ledig. En hel del mer eller mindre självpåtvingade måsten förekommer ju även när man är ledig men det får man hacka i sig. Strax innan nedan bild togs så pågick en nedräkning så att hustrun skulle ha möjlighet att knäppa mig i luften. Ett måste som kändes tyngre och tyngre ju närmre deadline jag kom... 3....2....1... Plask!

"Man" överbord!

Börsveckan som gick var så väldigt positiv och det mesta i portföljen ökade i värde. Känns lite jobbigare då att fylla på. Jag vill ju fortfarande köpa aktier kontinuerligt och då behövs det någon trigger. Exempelvis en liten dipp där jag lägger en köporder lite lägre än nuvarande pris. Ibland går det vägen och ibland inte. Två gånger verkar det ha funkat den gångna veckan.

Peab
Duttköpandet fortsätter i Peab. I veckan som gick så dippade aktien i vanlig ordning och jag passade på att utöka mitt innehav till 2600 aktier. Jag ser ingen anledning just nu att inte fortsätta mitt duttande lite till.


T Row Price Group Inc
Med en dåres envishet så fortsätter jag att köpa aktier som prissätts i dollars. Inte smart men ändå lite lustfyllt på något underligt vis. Den dippade ju lite den med under veckan och då tyckte jag det var lika bra att passa på att utöka till 120 aktier.


Vilken fin börsavslutning vi fick på juli va? Mitt portföljvärde drog i alla fall iväg ordentligt senaste veckan. Är det en hållbar uppgång eller försöker börsen bara lura in oss ordentligt igen så att vi inte missar fritt fall senare i höst? Inte vet jag och jag ägnar inte allt för mycket energi på gissningar heller. Portföljvärdet är i skrivande stund 17.709.321 kronor varav 595.000 kronor i kassan. Det ger en ökning från föregående vecka på 512.725 kronor eller +2,98%.

Trevlig söndag!

9 kommentarer:

  1. Kul bild! Jobbigt med alla sommarmåsten. Som att bada. Inte glömma solkräm. Dricka kall öl i solen. Tufft jobb men någon måste ju offra sig! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skall bli skönt att komma tillbaka till alla höstmåsten såsom att tidrapportera, dokumentera och powerpointgenomgång med mellanchefen ;-)

      Radera
  2. 6 veckor semester ? Jag har ju jobbat som Chef länge nu och brukar betrakta 6 veckor semester som skäl för uppsägning på grund av arbetsbrist eftersom det klart och tydligt visar att man egentligen inte behövs på arbetsplatsen.

    Trevlig sista semestervecka !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att jag hintar för chefen hela tiden att jag egentligen inte gör någon nytta men inget avgångsförslag än så länge. Tvärtom, jag blev inringd mitt i semestern för att lösa nåt akut.

      Radera
    2. Jag med !! Men mitt i sjukskrivningen....:)

      Radera
    3. Hm NLI, du som chef betraktar 6 veckor som skäl för uppsägning... Jaha ja, inga förmildrande omständigheter trots att åldern för den anställde tickar uppåt? Tur man själv nöjde sig med 5 veckor alltså.

      Radera
  3. ZS, var det verkligen så akut att du verkligen behövdes?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här gången var det en sk showstopper som behövde redas ut och jag sitter på en del specialkompetens inom området.

      Radera
    2. Ok, ja bra att bli inkallad om det verkligen behövs annars inte så kul.

      Radera