lördag, juli 24, 2021

Veckan som gick

I början på juli så klättrade portföljvärdet över 18 miljoner för första gången. Värdet fortsatte klättra och för att försöka jinxa bort (alternativt dubbeljinxa upp) den fina klättringen så sade jag lite skämtsamt till hustrun i början av min semester; 

- "Fortsätter det så här och att jag når 19 millar innan ens semestern är över så får jag nog säga upp mig."

I skrivande stund är det sammanlagda portföljvärdet på 18.947.814 kronor varav cirka 100.000 kronor i kassan. Det verkar som att jag blir tvungen att backa från tidigare uttalande alternativt inte berätta för hustrun om den fina utvecklingen. Svåra beslut för oss gifta investerare. En hel del transaktioner har det hunnits med under veckan trots semestertider.

Invesco S&P 500 High Div Low Vol
Den vanliga osäkerheten slog till i måndags när börsen öppnade och i kombination med tvångstankarna att jag måste handla upp likviderna förde med sig att jag köpte en etf för att stilla abstinensen. 100 nya andelar fick det bli och likt en heroinist som får sin sil blev jag kav lugn efter första köpet för veckan.

Peab
Peab lämnade rapport och dippade naturligtvis i veckan. Jag började med att köpa på mig 100 aktier i måndags bara för att köpa ytterligare 100 i onsdags när den dippat lite till.

Kindred Group
Kindred har jag ökat i inte mindre än tre gånger den här veckan. Först 100 stycken både måndag och tisdag för att följa upp med ytterligare 100 efter att de lämnat en kanonrapport och aktiepriset dippat.

Telia
Telia kom med ett riktigt sömnpiller helt enligt förväntan och... aktien dippade. Jag köpte på mig ytterligare 500 stycken och ser fram emot en stabil DA-resa.

Abcellera Biologics Inc
Ett litet tech/sjukvårdsbolag som sysslar med att identifiera lämplig antikropp med hjälp av AI och machine learning. Ett högintressant bolag i pandemitider men aktien har tappat i värde hela året nu. På bolagets site finns en pedagogisk presentation över hur deras affärsmodell fungerar och det var den som fick mig att köpa in en mycket liten chanspost om 150 aktier. Deras upplägg med royalties på framtida framtagna läkemedel är särskilt lockande enligt mig.

Intrum
Min lite kortsiktiga position i Intrum dubblades under veckan till 200 aktier. Jag hoppas på en snar sälj om aktien kommer upp lite i pris först.

SCA
Jag försökte mig på lite av en kortsiktig affär i SCA i våras. Det gick sådar. Aktien dippade lite oförtjänt mycket enligt mig och jag bestämde mig för att utöver min långa position även ta in en mindre post vid sidan av för att se om det gick att göra lite snabba stålars. Efter cirka tre månader stängde jag positionen om 100 SCA B med en kursvinst på 1% och en utdelningsvinst på 200 SEK. Det var inte direkt så att Champagnekorkarna haglade runt köksbordet här hemma...

Mycket aktivitet i portföljerna trots att jag vanligtvis vill hålla mig passiv. Värdet marcherar på stadigt uppåt och mitt humör följer med. Inte för att jag egentligen använder mina portföljpengar ännu men jag uppskattar den trygghet den skänker mig.

Jag fick en ftåga på twitter nyligen; "När är du nöjd?" 
Det korta svaret blir; Nu!

Jag är nöjd helt enkelt. Jag jobbar fortfarande, har en rejäl portfölj och jag är nöjd. Jag är förhoppningsvis inte klar med den här resan men jag är ändå nöjd. Det är ändå ett val jag gjort och som jag står fast vid. Jag är helt övertygad om att jag kommer lämna arbetslivet i förtid men jag vet bara inte när. 

Totalt slutade veckan på plus 402.104 kronor eller +2,2% vilket räckte till ett nytt ATH. 

Zero Strategy signing off northern Gotland.

8 kommentarer:

  1. Gotland har jag varit på några gånger. Vi flög dit med Hercules tillsammans med diverse militärfordon och containtrar. En intressant resa sittandes på nedfällbara "tältstolar" med hörselkåpor på pga det kraftiga bullret inne i lastutrymmet.

    Det var 1986-87, militärtjänstgöring i Flygvapnet. Tjänstgjorde 24h och partajade därefter i 24h. Rena rama Top Gun.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som fantastiska minnen att ha. För mig som är här med familjen så blir det mer Uno och Yatzy än partaj men var sak har sin tid.

      Radera
  2. Jag gillar verkligen att läsa din blogg! Alltid positiv, men ändå ödmjuk. Jag är liksom avundsjuk, men ändå inte...Snarare så att jag ser upp till dig och vill uppnå samma summa (men det kan bli knepigt...:-)).

    Nöjd är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise! Riktigt kul att höra att du gillar att läsa vad jag skriver. Även om det kan bli lite knepigt så hoppas jag du når dit du vill.

      Radera
  3. Bara SCA som jag har, fin rapport utan tvekan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var bra. Öka, behålla eller sälj?

      Radera
  4. Hoppa min post publicerades inte. Alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Tror att 20 snart är i hamn. Blir det något storlaget firande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Parre! Jag är kroniskt dålig på att fira nya milstolpar men om jag uppnår 20 så får jag ta mig i kragen och hitta på något.

      Radera