lördag, maj 30, 2020

Debuten är avklarad

Under veckan som gått så har jag gjort lite inköp. Jag började veckan lite trevande med ett inköp av min första ETF någonsin. Anledningen till att det dröjt så länge beror inte på att jag är mer konservativ än påvens sekreterare, utan det handlar nog mer om oförstånd,  trögrörlighet och i viss mån snålhet. Jag har liksom varit lite tveksam till att betala både courtage och en löpande fondavgift. För den här ETF:en tillkommer också en valutaväxlingsavgift vid inköp samt utdelning. Nåväl nu har jag i alla fall doppat tårna i ETF-dammen. Nog med svammel! Vilken ETF blev det då?

Efter lite jämnförande och velande fram och tillbaka blev det till slut 45 andelar i Invesco S&P 500 High Div Low Vol.

På tisdagen hade Avanza courtage-fritt vid handel på USA-börserna. Det är något som jag tycker är lite kul, att kurserna just den dagen steg ganska kraftigt på de aktier som jag var intresserad av gjorde inte så mycket. Courtagefria dagar skall uppmuntras tycker jag. Jag är vanligtvis väldigt långsiktig så det blir nog bra över tid. Nog med svammel! Vilka aktier köpte jag då?

Jag bestämde mig för att ta en första position i PepsiCo Inc. Kanske lite högt värderad vid tidpunkten för mitt inköp men det ordnar nog upp sig.

Det blev 40 stycken PepsiCo Inc. MED 0 KRONOR I COURTAGE!!  men så var det ju det där med växlingsavgiften då...

Jag kände mig tvingad att shoppa upp lite utdelning nu när det var courtage-fritt och köpte 2 (!) W.P. Carey också.

Även hustruns portfölj fick tillökning denna dag i form av lite fler AT&T.

Det sammanslagna portföljvärdet är nu 12.466.119 kronor (frugans portfölj är alltså inte med i detta värde). Jag är nu endast back 676.839 kronor räknat från årskiftet.  Räknar jag från ATH i mitten av februari är jag back 1.690.452 kronor. Vad sa du? Skall vi skita i att räkna tappet från ATH? Ok då gör vi inte det mer, kanske.

Nä nu är det dags att åka till tippen med lite tryckt virke. Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar